• Fontos!

    Az oldalon szereplő értékek csak tájékoztató jellegűek, a boltokban és a piacon megvásárolható termékek tápanyag összetétele a feltüntetett értékektől eltérhetnek.

    Ennek az oka, hogy az élelmiszereink összetétele függenek az előállítás körülményeitől, az előállítás során alkalmazott módszerektől, a tárolás és a szállítás időtartamától is.

Vitaminok és ásványi anyagok javasolt napi bevitele (RDA)

Amióta a 1900-as évek óta ismert a vitaminok és ásványi anyagok hatása a szervezetünkre, azóta szinte állandó tudományos vitatéma az, ezen anyagokból mennyi az a mennyiség, amit napi szinten érdemes bevinni a szervezetünkbe. Ezen kutatások eredményeit az 1950-es években foglalták össze, s az így meghatározott mennyiségeket hívják azóta a vitaminok és az ásványi anyagok javasolt napi bevitelének (RDA).

Ennek értéke az idők folyamán, illetve a különböző országokban eltérő értéket adnak meg. A lenti táblázat a magyar hivatalos értékeket tartalmazza.

A javasolt napi bevitel (RDA) értéke nem egyértelmű

A javasolt napi bevitele (RDA) értékeket sokan vitatják, mert nehéz objektíven, számszerűen meghatározni, mennyi vitamin bevitelére van ténylegesen szükségünk. A beviteli szükséglet ugyanis függ saját szervezetünk táplálékhasznosítási képességétől, az izzadásunk mértékétől, az életmódunk intenzitásától, a külső hőmérséklettől, hormonális állapotunktól, genetikai adottságainktól és nem utolsó sorban a testsúlyunktól.

Másrészt ezen értékeket úgy határozták meg, hogy mennyi az a minimális mennyiség, aminek bevitele esetén a vitaminok illetve ásványi anyagok hiányakor kialakuló betegségek már nem jelennek meg.

Ezek közül talán a C-vitamin a legismertebb példa, melynek a javasolt napi bevitele évtizedek óta 60 mg/nap. Miközben Szentgyörgyi Albert, a C-vitamin felfedezője is azt állította, hogy napi 2-3 g elfogyasztása sem túlzó. S ma bárki bemehet egy patikába, s megveheti a 500 vagy 1000 mg C-vitamint tartalmazó kapszulát, mindenféle orvosi recept nélkül.

Ennek oka, hogy a javasolt napi bevitelnél a szervezet sokkal többet is képes hasznosítani, mondjuk egy intenzívebb testmozgás, növekedési fázis vagy egy betegség időszakában. Sőt, ezen szükségletek nagysága az életkorunkkal együtt is változik, hasonlóan ahhoz, ahogyan az emberi szervezet alapvető tápanyagigénye is változik. De ezekre ma még nem érhetők el hiteles, tudományos forrásból megfelelő adatok.

A nemi eltéréseket viszont már figyelembe szokták venni néhány vitaminnál.

Vitaminok javasolt napi bevitele (RDA)

Összetevők Napi szükséges vitamin bevitel
A-vitamin Ffi:0,8 mg Nő:1 mg
B1-vitamin (Tiamin) Ffi: 1,4 mg Nő: 1,3 mg
B2-vitamin (Riboflavin) Ffi: 1,3-1,8 mg Nő: 1,1-1,5 mg
B3-vitamin (Niacin) Ffi: 18 mg Nő: 15 mg
B5-vitamin (pantoténsav) 25-50 mg
B6-vitamin (Piridoxin) 60-100 mg
B7-vitamin (Biotin) 30-100 µg
B9-vitamin (Folsav) 0,2 mg
B12-vitamin (Kobalamin) 2 mg*
C-vitamin 60-100 mg
D-vitamin 0,005 mg
E-vitamin 12 mg
K-vitamin 70-100 μg

*Idős embereknél a B12 vitamin felszívódása jelentősen romlik, ezért előfordulhat a szükséges bevitel sokszoros növelése is, akár 5000 mg/nap értékre is.

Ásványi anyagok javasolt napi bevitele (RDA)

Összetevők Napi szükséges ásványianyag bevitel
Cink Ffi: 10 mg Nő: 15 mg
Fluor 1,5 mg
Foszfor 620 mg
Jód 0,15 mg
Kalcium 800 mg
Kálium 3500 mg
Klór 3000 mg
Króm 0,12 mg
Magnézium Ffi: 350 mg Nő: 300 mg
Mangán 4,0 mg
Molibdén 0,25 mg
Réz 1,4 mg
Szelén Ffi: 0,075 mg Nő: 0,06 mg
Vas Ffi: 12 mg Nő: 15 mg
Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük